الیاس نادران، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه "فساد اقتصادی زمانی پیچیده خواهد شد كه به صورت سازمان یافته و متصل به نهادهای حكومت شكل بگیرد"، خاطرنشان کرد "متأسفانه امروز شكل‌گیری این گونه فساد را، در كشور شاهد هستیم."

این نماینده منتقد دولت، طی چند ماه گذشته موارد متعددی از فساد اقتصادی- مالیِ مدیران ارشد دولت و مرتبطین آنها را افشا کرده و مصداق سخنان اسفندماه گذشتۀ رئیس دستگاه قضایی مبنی بر "حضور یک مقام بلندپایه دولت در باندهای فساد مالی" را، محمدرضا رحیمی و مرتبطین و حامیان وی اعلام کرده بود.

 

ناگهان پرده برانداخته‌ای یعنی چه؟!


این نماینده منتقد دولت در مجلس هشتم، روز شنبه یازدهم اردیبهشت ماه ۸۹، در نشستی با موضوع بررسی مفاسد اقتصادی و تحت عنوان «ناگهان پرده برانداخته‌ای یعنی چه» كه به همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شاهد و در آمفی‌تئاتر دانشكده علوم انسانی آن دانشگاه برگزار شد، مبارزه با مفاسد اقتصادی را یك مبارزه همه جانبه دانست و برگزاری چنین نشست‌هایی را برای مبارزه ناکافی اعلام کرد.

 

به گزارش جهان، وی در آغاز سخنان خود تاکید کرد "فساد اقتصادی زمانی پیچیده خواهد شد كه به صورت سازمان یافته و متصل به نهادهای حكومت شكل بگیرد و متأسفانه امروز شاهد شكل‌گیری این گونه فساد در كشور هستیم یعنی افرادی توانسته‌اند خارج از حكومت با مدیران داخل حكومت شبكه فساد تشكیل دهند. "

 

افراد وامدار رحیمی به من تهمت بی تقوایی زدند


نادران همچنین یادآور شد: زمانی كه بحث رحیمی معاون اول محمود احمدی نژاد مطرح شد، یكی از نمایندگان به بنده گفت كه طرح این مبحث بی‌تقوایی بود. البته بعضی از نمایندگان به بنده گفتند كه چرا پاسخ این نماینده را نمی‌دهید؟ من اعلام كردم كه این نماینده یكی از رابطین رحیمی با نمایندگان مجلس به شمار می‌آید، با این وضعیت بنده به وی چه بگویم؟

 

لازم به ذکر است بعد از افشاگری نادران پیرامونِ نقش و جایگاه معاون اول و سخنگوی دولت در چندین پروندۀ فساد اقتصادی (از جمله باند فساد در بیمه و فاسدانِ اقتصادیِ موسوم به خیابان فاطمی)، بدنۀ دولت و بخشی از حامیان دولت در مجلس، نادران را متهم به بی تقوایی کرده بودند و خواستار پیگرد وی شدند.
همان زمان (دو هفته پیش) و در اوج این ماجرا نیز، اخباری مبنی بر دخالت و حکم حکومتی رهبر جمهوری اسلامی برای توقفِ پیگیریِ فساد دولت و رحیمی انتشار یافت .

 

ماجرای بنزهای سرقتی ؛ نقش مرتضوی در فساد


نماینده منتقد دولت، در بخش دیگری از سخنان خود به یكی از پرونده‌های مربوط به مبارزه با مفاسد اقتصادی اشاره کرد و با رویکردی به نقش سعید مرتضوی (دادستان پیشین تهران و نماینده ویژه رئیس‌ دولت و ریاست ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز) در یكی از این پرونده‌های بزرگ فساد که فردی در خارج از كشور بنز‌های دزدیده شده را از طریق شبكه‌هایش از دوبی وارد كشور می‌كرد گفت:
"این فرد شاكی خصوصی پیدا كرد و بازداشت شد و شاكی اعلام كرده بود که كه وی چهار میلیارد از پول بنده را برداشت كرده است و دیوان محاسبات نیز وارد این دعوا شد.


اما دادستان وقت تهران (سعید مرتضوی) همان زمان به قاضی اعلام كرد كه متهم را آزاد كند و قاضی در پاسخ به این درخواست دادستان اعلام كرد كه این اقدام بدون وثیقه امكان‌پذیر نیست و دادستان در پاسخ خواستار صدور قرار كفالت شد و قاضی زیر بار این مسئله نرفت اما دادستان با دست‌خط خود قرار كفالت را نوشت و این فرد آزاد شد و بعد از آزادی نیز بلافاصله از كشور فرار كرد."

 

دلیل اعتصاب در بازار اصفهان


این نماینده اصولگرای منتقد دولت در گوشه ای دیگر از سخنان خود در جمع دانشجویان، با بیان اینكه یكی از اتهامات به ایران توسط نهاد‌های بین‌المللی، نبود قانون مبارزه با پولشویی در كشور می باشد، خاطرنشان کرد: "نهادهای بین‌المللی اعلام کرده اند كه ایران مهد ‌پولشویی به شمار می‌رود، كه با قوانینی که مجلس تصویب کرده، این اتهام مبرا می شود؛ زیرا با تصویب این قانون افراد مكلف شدند كه معاملات بالای ۱۵۰ میلیون تومان خود را با سیستم بانكی انجام دهند.


 

نادران خاطرنشان کرد: "زمانی كه قرار بود این قانون عملیاتی شود بازار طلای اصفهان اعتصاب كرد؛ دلیل این اعتصاب چه بود؟ زیرا پیش از این در حدود یكصد تن طلا به صورت قاچاق وارد اصفهان می‌شد و پس از ورود به اصفهان در كشور توزیع می‌شد و این قانون افشا‌كننده این قاچاق بود و به همین دلیل اعتصاب صورت گرفت. البته دولت به هر دلیلی عقب‌نشینی كرد اما تصویب این قانون آنقدر مؤثر بود كه آنها واكنش نشان دادند. "

منبع